Fight Flight Freeze

Din hjärna och ditt nervsystem har tre sätt att deala med stress och trauma. Slåss för ditt liv, spring för ditt liv, spela död för att rädda livet. Idag gör vi oftast inte något av ovanstående i en stressituation utan kan med den tänkande delen av hjärnan fortsätta stanna i situationer som stressar oss. Reptilhjärnan fortsätter dock att skicka signaler om fara och nervsystemet bryr sig inte om ifall du har ont, mår dåligt eller sover dåligt så länge som du är vid liv. Enda uppgiften är ATT HÅLLA DIG VID LIV!

Om du är med om en ensam stressande händelse eller traumatisk sådan,(vilket spelar faktiskt ingen roll för de upplevs lika av hjärnan,) regleras stressen ned och du kommer att ”skaka av dig” händelsen och gå vidare utan några större men. Om däremot stressen återkommer dag ut och dag in eller du lever i en relation där du utsätts för trauma upprepat då kommer ditt varningssystem att sättas ur spel om du inte lyckad nedreglera efter varje händelse. Du får inte tillräckligt med vila och återhämtning mellan varven.

Tecken på att detta har hänt kan vara:
Ytlig andning
Dålig matsmältning
Ångest och oro
Depression
Svårighet att bli gravid
Spända och värkande muskler
Trötthet
Sömnsvårigheter
Med mera.

Jag frågar ofta om stress hos mina kunder och det är få som upplever att de är stressade men de flesta har ändå ett eller flera symptom på stress. Kanske vill vi inte uppmärksamma signalerna utan vill bara kunna köra på. Till slut kommer kroppen tyvärr att säga stopp på riktigt. Ni som kört hela vägen dit, alltså hela vägen in i väggen, ni vet att det inte var värt det. Stoppa i tid! Lyssna på kroppen nu, innan den börjar S K R I K A på dig!

Det finns otaliga tekniker att ta till för att komma i balans men inga som jag kan göra åt dig. Själv upplever jag stress och press varje dag som egenföretagare utan fast inkomst med småbarn och en historik av traumatiska upplevelser men jag har en stor repertoar av andningstekniker, kroppsövningar och mentala experiment som hjälper mig till återställning av systemet och har inga tecken på att vara stressad mer än just stundtals. Känner du också stress och press men lyckas inte hitta återställningsknapparna? Då skall du få mina snabbaste knep här:
•Skaka på kroppen, alla delar samtidigt eller en i taget.
•Andas in och räkna, se hur långt du kommer, andas ut dubbelt så länge som du andades in.
•Banka / massera / stryk på kroppen.
•Rör på dig, helst utomhus, gå eller spring en sväng.

Ibland behöver vi gå in djupare i en situation och lösa varför just den stressar, det kan finnas bakomliggande triggers, men det är ett för komplicerat ämne att ge några snabba tips kring så det spar vi till senare.

Lycka till och hör gärna av dig med feedback om du provar knepen!

Mvh Lena Manea